Raadsbijeenkomst over herinrichting Van Merlenlaan, Valkenburgerlaan-Noord en Camplaan-West goed bezocht

Op donderdag 13 februari is tijdens een speciale bijeenkomst de aanleiding, de onderbouwing van de opzet en het definitief ontwerp van de Van Merlenlaan, Valkenburgerlaan-Noord en Camplaan-West technisch toegelicht aan de gemeenteraad en toehoorders. Ook werd de toetsing van de 2 ingediende amendementen gepresenteerd. Verder stelden de raadsleden technische vragen over de verkeersveiligheid, de waterleidingen, de vrijliggende fietspaden en het behoud van bomen.

De bijeenkomst werd goed bezocht. Zeker 30 Heemstedenaren zaten op de publieke tribune. Onder de toehoorders waren vertegenwoordigers van Stichting Veilig Verkeer Heemstede, de Fietsersbond en Actiecomité Heemstede. Deze en andere partijen zoals politie en brandweer, hebben vanaf 2021 meegedacht over het ontwerp. Actiecomité Heemstede is vanaf medio 2024 betrokken.

Amendementen getoetst: maken verkeer niet veiliger

In de raadsvergadering van 3 oktober 2024 zijn 2 amendementen ingediend. De eerste was voor de Van Merlenlaan. Deze gaat om het behouden van het vrijliggende fietspad en om het laten vallen van het ingetekende nieuwe bredere voetpad aan de noordzijde. De tweede was voor de Valkenburgerlaan-Noord. Deze gaat om het behouden van de vrijliggende fietspaden en het toepassen van schuine stoepranden. Onafhankelijke toetsing heeft uitgewezen dat de amendementen het verkeer niet veiliger maken, met uitzondering van de schuine stoepranden.

Aantal bomen op de Van Merlenlaan blijft gelijk

In de Van Merlenlaan worden de werkzaamheden aan riolering, waterleiding en herinrichting gecombineerd. Omdat de drinkwaterleiding moet worden vervangen, zijn graafwerkzaamheden nodig bij 9 bomen die tussen het fietspad en de weg in staan. Daardoor is het helaas niet mogelijk om die bomen te behouden. Deze bomen staan niet op de bomenlijst en zijn niet monumentaal. De gemeente plant minimaal 9 grote bomen in de nabijheid terug, om de hoeveelheid groen in stand te houden.

Technische vragen van de raad 

De vragen van de raad gingen vooral over verkeersveiligheid, de waterleidingen, de vrijliggende fietspaden en het behoud van bomen. Zo wilde de raad weten of automobilisten echt langzamer gaan rijden door de nieuwe inrichting. Onderzoek heeft aangetoond dat dit het geval is. Verder werd gevraagd waarom de huidige vrijliggende fietspaden in de Valkenburgerlaan-Noord minder veilig zijn dan fietsers op de rijbaan. Dit komt onder meer doordat het kruispunt bij het raadhuis onoverzichtelijk is en fietsers minder zichtbaar zijn voor andere weggebruikers. 

Ook is het vrijliggend fietspad aan de Van Merlenlaan te smal voor tweerichtingsverkeer. Ook levert het onduidelijkheid op als er zowel een vrijliggend fietspad is als een fietsstrook op de rijbaan. Belangrijkste conclusie over de bomen was dat ze behouden kunnen blijven als de oude gietijzeren waterleidingen in de grond blijven liggen en het definitief ontwerp voor de herinrichting niet wordt uitgevoerd.

Vervolgstappen

Het college wacht de behandeling van de amendementen door de raadscommissie en de raad nu af. De verwachte werkzaamheden in de 3 lanen zullen in elk geval niet in 2025 plaatsvinden.