Inschrijven in gemeente / verhuizing doorgeven
- U verhuist naar of binnen de gemeente Heemstede
- Uiterlijk binnen 5 dagen na de verhuizing aangifte doen bij de gemeente
- 2 manieren: doorgeven met DigiD of langskomen bij de gemeente
- Zorginstellingen kunnen verhuizingen doorgeven via E-herkenning (zie apart tabblad)
- U verhuist naar een andere gemeente. Geef uw verhuizing door bij uw nieuwe gemeente.
- Als u naar het buitenland reist gelden andere regels
- Voor vestiging buitenland en inleveren brondocument moet u altijd een afspraak maken
- Op internet kunt u laten zien wie u bent door in te loggen met uw DigiD. DigiD staat voor Digitale Identiteit.
- U kunt zelf uw DigiD aanvragen op www.digid.nl
- Het duurt 5 dagen voordat u uw DigiD ontvangt.
Verhuizen vanuit een andere gemeente, naar de gemeente of binnen de gemeente:
- Uiterlijk binnen 5 dagen na de verhuizing aangifte doen bij de gemeente
- Doorgeven met DigiD
- Voor een gezin (als u gehuwd bent of geregistreerd partnerschap heeft) of bij eenoudergezin kan 1 persoon aangifte doen voor het gehele gezin
- Voor een gezin (indien niet gehuwd of geen geregistreerd partnerschap) of bij samenwonen op een nieuw adres moeten beide partners afzonderlijk aangifte doen
- Let op: als u alleen of met gezin, partner, en/of kinderen verhuist dan moet u bij de aangifte een kopie van de huurovereenkomst meesturen
- Let op: voor een gezin waarbij één ouder achterblijft op het adres. U moet als achterblijvende bewoner toestemming geven aan de ouder/verzorger die met kind(eren) verhuist.
- Let op: als u gaat inwonen bij een ander (ouders, familie, partner, anders) dan moet u bij de aangifte een verklaring hebben van de hoofdbewoner met kopie legitimatiebewijs
- Als u in een zorginstelling gaat wonen moet de zorginstelling de aangifte met een stempel goedkeuren
U ontvangt een bericht als uw gegevens zijn verwerkt en u officieel bent ingeschreven bij de gemeente Heemstede.
Vestiging vanuit het buitenland
Als u zich vanuit het buitenland in Nederland hervestigt, dan moet u binnen 5 dagen na vestiging in Nederland persoonlijk aangifte doen bij de gemeente.
- Geldig legitimatiebewijs. Reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
- Bewijs van uitschrijving als u afkomstig bent van de landen Curaçao, Sint Maarten of Aruba, dan wel van de gemeenten Bonaire, Sint Eustatius of Saba.
- Andere relevante documenten over rechtsfeiten die zich hebben voorgedaan na de datum van uw vertrek naar het buitenland. Zoals akten van huwelijk, echtscheiding of geboorte van kinderen.
- Documenten die gelden als bewijs voor het feit dat u hier woont (bijvoorbeeld huurcontract, eigendomsbewijs, een verklaring van de hoofdbewoner van het pand met zijn legitimatiebewijs.
- Uw geldig identiteitsbewijs
- Uw koop- of huurcontract
Als u bij iemand gaat inwonen:
- Uw geldig identiteitsbewijs
- Schriftelijke ondertekende toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner (pdf, 64 KB)
- Kopie van het geldige identiteitsbewijs van de hoofdbewoner
Zorginstellingen in de gemeente Heemstede kunnen de inschrijving van een nieuwe bewoner en/of kamerwijziging doorgeven aan de gemeente. De bewoner hoeft dit dan niet meer zelf te doen.
- Geef online de verhuizing door via de onderstaande knop.
- Log in met E-herkenning.
- Zorginstellingen hebben voor deze handeling Herkenning niveau 2 nodig. Bekijk de leveranciers van E-herkenning via onderstaande knop