Inschrijven in gemeente / verhuizing doorgeven

  • U verhuist naar of binnen de gemeente Heemstede
  • Uiterlijk binnen 5 dagen na de verhuizing aangifte doen bij de gemeente
  • 2 manieren: doorgeven met DigiD of langskomen bij de gemeente
  • Zorginstellingen kunnen verhuizingen doorgeven via E-herkenning (zie apart tabblad)
  • U verhuist naar een andere gemeente. Geef uw verhuizing door bij uw nieuwe gemeente. 
  • Als u naar het buitenland reist gelden andere regels
  • Voor vestiging buitenland en inleveren brondocument moet u altijd een afspraak maken
Direct regelen: doorgeven met DigiD (Verwijst naar een externe website) Afspraak maken verhuizing doorgeven (Verwijst naar een externe website)

  • Op internet kunt u laten zien wie u bent door in te loggen met uw DigiD. DigiD staat voor Digitale Identiteit.
  • U kunt zelf uw DigiD aanvragen op www.digid.nl(Verwijst naar een externe website)
  • Het duurt 5 dagen voordat u uw DigiD ontvangt.

Zo werkt het

Verhuizen vanuit een andere gemeente, naar de gemeente of binnen de gemeente:

  • Uiterlijk binnen 5 dagen na de verhuizing aangifte doen bij de gemeente
  • Doorgeven met DigiD
  • Voor een gezin (als u gehuwd bent of geregistreerd partnerschap heeft) of bij eenoudergezin kan 1 persoon aangifte doen voor het gehele gezin
  • Voor een gezin (indien niet gehuwd of geen geregistreerd partnerschap) of bij samenwonen op een nieuw adres moeten beide partners afzonderlijk aangifte doen
  • Let op: als u alleen of met gezin, partner, en/of kinderen verhuist dan moet u bij de aangifte een kopie van de huurovereenkomst meesturen
  • Let op: voor een gezin waarbij één ouder achterblijft op het adres. U moet als achterblijvende bewoner toestemming geven aan de ouder/verzorger die met kind(eren) verhuist.   
  • Let op: als u gaat inwonen bij een ander (ouders, familie, partner, anders) dan moet u bij de aangifte een verklaring hebben van de hoofdbewoner met kopie legitimatiebewijs
  • Als u in een zorginstelling gaat wonen moet de zorginstelling de aangifte met een stempel goedkeuren

U ontvangt een bericht als uw gegevens zijn verwerkt en u officieel bent ingeschreven bij de gemeente Heemstede.

Vestiging vanuit het buitenland

Als u zich vanuit het buitenland in Nederland hervestigt, dan moet u binnen 5 dagen na vestiging in Nederland persoonlijk aangifte doen bij de gemeente.

  • Geldig legitimatiebewijs. Reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
  • Bewijs van uitschrijving als u afkomstig bent van de landen Curaçao, Sint Maarten of Aruba, dan wel van de gemeenten Bonaire, Sint Eustatius of Saba.
  • Andere relevante documenten over rechtsfeiten die zich hebben voorgedaan na de datum van uw vertrek naar het buitenland. Zoals akten van huwelijk, echtscheiding of geboorte van kinderen.
  • Documenten die gelden als bewijs voor het feit dat u hier woont (bijvoorbeeld huurcontract, eigendomsbewijs, een verklaring van de hoofdbewoner van het pand met zijn legitimatiebewijs.

Meenemen

Uw geldig identiteitsbewijs

Zorginstellingen in de gemeente Heemstede kunnen de inschrijving van een nieuwe bewoner en/of kamerwijziging doorgeven aan de gemeente. De bewoner hoeft dit dan niet meer zelf te doen.

  • Geef online de verhuizing door via de onderstaande knop.
  • Log in met E-herkenning.   
  • Zorginstellingen hebben voor deze handeling Herkenning niveau 2 nodig. Bekijk de leveranciers van E-herkenning via onderstaande knop
Verhuizing melden door zorginstelling (Verwijst naar een externe website) Overzicht leveranciers E-herkenning (Verwijst naar een externe website)

Inschrijving vanuit buitenland