Herinrichting Van Merlenlaan, Valkenburgerlaan-Noord en Camplaan-West

Alle mensen in het verkeer zijn veilig en kunnen zich veilig voelen

De gemeente is verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid in Heemstede. Daarbij kijken we vooral naar kwetsbare weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers. De gemeente vindt het belangrijk dat alle mensen in het verkeer in Heemstede veilig zijn en zich veilig kunnen voelen.

Aanpassing plan herinrichting

De gemeenteraad wil op 27 maart 2025 een amendement indienen. Dat is besproken in de raadscommissie Ruimte van 13 maart. In het amendement vraagt de raad om het definitief ontwerp voor de herinrichting van de Van Merlenlaan, Valkenburgerlaan-Noord en Camplaan-West aan te passen. De raad wil dat de vrijliggende fietspaden in de Van Merlenlaan en Valkenburgerlaan-Noord blijven bestaan. Wel staat veiligheid voorop. Het streven is om de bomen te behouden. Op 27 maart neemt de gemeenteraad een besluit.  
Lees het amendement(Verwijst naar een externe website)

Raadsbijeenkomst over plannen herinrichting goed bezocht

Op donderdag 13 februari is de aanleiding, de onderbouwing van de opzet en het definitief ontwerp van de Van Merlenlaan, Valkenburgerlaan-Noord en Camplaan-West technisch toegelicht aan de raad en toehoorders. Ook werd de toetsing van de 2 ingediende amendementen gepresenteerd. Verder stelde de raad technische vragen over de verkeersveiligheid, de waterleidingen, de vrijliggende fietspaden en het behoud van bomen. Lees het nieuwsbericht over deze technische sessie

Burgemeester Binnendijk ontvangt petitie over Van Merlenlaan

Op woensdag 12 februari heeft burgemeester Falgun Binnendijk een petitie in ontvangst genomen voor het behoud van het vrijliggende fietspad en 9 bomen in de Van Merlenlaan. De burgemeester: "Het is goed dat de hier aanwezigen vandaag en andere groepen inwoners hun stem laten horen over plannen voor het dorp. Hoe je er ook naar kijkt, laten we met zijn allen de gemoedelijkheid van het dorp vasthouden.”
Lees het nieuwsbericht over de aanbieding van de petitie

Aanpak Van Merlenlaan, Valkenburgerlaan-Noord en Camplaan-West

Het kruispunt Raadhuisstraat, Raadhuisplein/Van Merlenlaan, Camplaan-West en Valkenburgerlaan-Noord staat in de top 10 van gevaarlijke kruisingen. Het is hard nodig om ze aan te pakken. Dit geldt ook voor kruispunt Camplaan-West/Heemsteedse Dreef. Om de veiligheid te vergroten, gaat de snelheid omlaag en komt er een plateau.

  • In de Van Merlenlaan is het noodzakelijk om de riolering te herstellen en een drinkwaterleiding te vervangen. Ondertussen vinden de bewoners hun laan te druk en onveilig. Om dit aan te pakken wordt de Van Merlenlaan een 30 km/u-weg met 2 meter brede fietsstroken. Ook wordt in het ontwerp het zware vrachtverkeer geweerd. Hierdoor wordt het rustiger en veiliger. We hebben besloten om alle werkzaamheden in één keer uit te voeren
  • Op de Valkenburgerlaan-Noord gaat de snelheid omlaag naar maximaal 30 km/u. De laan wordt groener en de weg wordt heringericht. De Valkenburgerlaan-Noord wordt hierdoor veiliger. Ook voor marktondernemers wordt het makkelijker en veiliger werken
  • De Camplaan-West wordt ook een 30 km/u-weg. We gaan de fietsstroken aan de Camplaan-West zo veel mogelijk verbreden tot meer dan 2 meter

Automatisch langzaam rijden

De Van Merlenlaan krijgt een nieuwe inrichting met maatregelen die de snelheid verminderen. Deze aanpak is overal in Nederland te zien. Automobilisten gaan daardoor aantoonbaar langzamer rijden. Er komen plateaus om de snelheid te verlagen, we versmallen de rijbaan, er komen meer en veilige oversteekplaatsen en fietsers krijgen de ruimte op 2 meter brede fietsstroken. Er komt geen schuine oversteek over de rijbaan. Dat vormt nu het grootste risico voor fietsers. De hulpdiensten zijn akkoord met het ontwerp.

Behouden van zoveel mogelijk bomen 

Het vervangen van de riolering in de Van Merlenlaan zou 60% van de bomen kosten. Door voor een andere techniek (relinen) te kiezen, blijven alle bomen behouden. Echter, door het vervangen van de waterleiding, moet er gegraven worden. Dat gebeurt naast 9 bomen die tussen de weg en het fietspad staan. Deze negen niet-monumentale bomen kunnen daardoor niet behouden blijven. We planten daarom vlakbij minimaal 9 nieuwe, grote bomen terug.

De gemeente waardeert de samenspraak

De herinrichting van de 3 lanen is vanaf 2021 in samenspraak ontwikkeld met omwonenden, hulpdiensten en de Fietsersbond. Afgelopen jaar heeft Actiegroep Heemstede zich hierbij aangesloten. De gemeente waardeert het inhoudelijke gesprek en de uitwisselingen en heeft respect voor de betrokkenheid en inzet van deze groepen mensen.

Amendementen zijn getoetst

Tijdens de raadsvergadering van 3 oktober 2024 zijn 2 amendementen ingediend, waaronder het behouden van de vrijliggende fietspaden op de Van Merlenlaan en de Valkenburgerlaan-Noord. De amendementen zijn getoetst. Deze onafhankelijke toetsing laat zien dat het definitieve ontwerp verkeersveiliger is dan de voorstellen uit de amendementen. De raadsleden kunnen dit meenemen in hun verdere overleg. Een amendement is een voorstel tot wijziging van een raadsvoorstel.

Planning en initiatief

Tijdens de openbare raadsbijeenkomst op 13 februari(Verwijst naar een externe website) heeft de raad een technische toelichting gekregen op de herinrichtingsplannen. Nu is het aan de (agendacommissie) om het raadsbesluit opnieuw te agenderen in de commissie Ruimte om een advies aan de raad te geven.